دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۵

تجربه بازآفرینی هشت پلاک تجمیعی محله امامزاده حسین شهر قزوین بررسی شد

بیست و سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با محوریت "بررسی تجربه بازآفرینی هشت پلاک تجمیعی محله امامزاده حسین شهر قزوین(مجتمع مسکونی کوره پزها) " به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ بیست و سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با سخنرانی مهندس جواد شهدوست مدیر دفاتر تسهیلگری خدمات نوسازی محلات ناکارآمد شهری برگزار شد.

در این نشست شهدوست به بررسی روند تشکیل پرونده بازآفرینی کوی  کوره پزها در پایین محله‌ی محله تاریخی دباغان واقع در شهر تاریخی قزوین پرداخت و تامین مسکن و توانمندسازی ساکنان، برقراری پدافند عامل کارآمد و برقراری مناسبت اجتماعی به روز را از اهداف این پروژه عنوان کرد.

وی بیان کرد: بافت‌های فرسوده شهری یکی از مهمترین پتانسیل‌های توسعه درونی شهرهاست که با توجه به آن ضمن جلوگیری از گسترش بی رویه افقی شهرها سبب از بین رفتن مسائل و مشکلات موجود در این گونه بافت ها می گردد.

شهدوست افزود: شهر قزوین از جمله شهرهای‌ست که دارای مساحت بسیار بالایی از بافت فرسوده و کم برخوردار است که از توجه مسئولین دور مانده و این عدم توجه موجب گردیده شهر با سرعت بالایی به صورت افقی و در حاشیه شمالی رو به گسترش باشد.

شهدوست در خصوص  محدوده این طرح گفت: این طرح در بخشی از منطقه یک شهرداری قزوین است که بخش غربی آن به نام دباغان و بخش شرقی آن به نام پایین محله شناخته می شود که از شمال به خیابان منتظری، از جنوب به بلوار جمهوری اسلامی، از شرق به خیابان راه آهن و از غرب به خیابان مولوی منتهی می شود، علت نامگذاری این محله به نام دباغان به دلیل شغل ساکنین بومی و قدیمی این محله بوده است که امروز مهاجرت کرده اند.

وی بیان کرد: غالب کاربری این محدوده، مسکونی تجاری، مذهبی و آرامگاهی بوده است و کاربری های واجد ارزشگذاری در این محدوده عمدتا شامل بناهای نوساز و سالم، بناهای باارزش معماری و فضایی و همچنین بناهای مذهبی شامل بقعه شاهزاده حسین، مساجد  و غیره می شود.

وی گفت: کیفیت ابنیه در پلاک های پیرامون خیابان سلامگاه و خیابان منتظری اکثرا فرسوده می باشد و هرچه به سمت خیابان راه آهن شرق محدوده و خیابان مولوی غرب محدوده نزدیک می شویم تعداد پلاک های نوساز و در حال ساخت بالا رفته و 2 بنای امامزاده حسین و میمون قلعه بنای ارزشمند در محدوده می باشد.

شهدوست در این نشست به بررسی کامل روند تشکیل پرونده بازآفرینی کوی  کوره پزها در پایین محله‌ی محله تاریخی دباغان واقع در شهر تاریخی قزوین پرداخت و در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوانیم تجربیات اجرایی و طی طریق انجام شده را با هدف استفاده از نقطه نظرات کارشناسان و همکاران در زمینه بازآفرینی را در اختیار سایر همکاران در دبیرخانه منطقه چهار انتقال تجارب بازآفرینی کشور قرار داده تا نسبت به امکان تجربه ی مجدد مسیرهای منجر به مسکوت ماندن پروژه های مشابه آگاه تر سازیم.

 

انتهای پیام/

 

 

تصاویر مرتبط