یکشنبه ۱۳۹۴/۰۱/۲۳

جزئيات 12 مصوبه جديد شوراي اقتصاد

با درخواست‌هاي 3وزارتخانه موافقت شد

جلسه شوراي اقتصاد به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار شد و پس از بحث و تبادل نظر، با ?? درخواست مربوط به وزارتخانه هاي نفت، نيرو و کشور موافقت شد.

اسحاق جهانگيري در اين جلسه با تاکيد بر لزوم افزايش اطلاع رساني از اقدامات دولت در خصوص سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي گفت: بايد افکار عمومي بيشتر در جريان عملکرد و اقدامات دولت براي تحقق و اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي قرار گيرد.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به يکي از درخواست هاي وزارت کشور مبني بر احداث خط ? قطار شهري تبريز خاطرنشان کرد: راه اندازي مترو در شهرهاي مختلف اقدامي سازنده در تسهيل رفت و آمد مردم، صرفه‌جويي در مصرف سوخت و کاهش حجم ترافيک است؛ البته بايد براي اجراي اين گونه پروژه ها حتي الامکان از ظرفيتها و توانمنديهاي داخلي استفاده شود.

جهانگيري همچنين برنامه وزارت نيرو براي افزايش بازدهي از طريق احداث بخش بخار نيروگاه هاي سيکل ترکيبي را مورد اشاره قرار داد و با بيان اينکه سرمايه گذاري براي اجراي اين طرح ها از اهميت ويژه اي برخوردار است گفت: بخش بخار نيروگاه هاي سيکل ترکيبي مي تواند نقش موثري در صرفه جويي انرژي ايفا کند.

وي افزود: سرمايه گذاري و برنامه هاي فراواني بر اساس تبصره ? بند ق قانون بودجه سال ?? در زمينه صرفه جويي انرژي به تصويب رسيده که عملياتي کردن اين مصوبات از اهميت فراواني برخوردار و اجراي آن نيازمند پيگيري جدي است، زيرا اين طرح‌ها مي‌تواند نقش موثري در اشتغال زايي و رونق اقتصادي در کشور داشته باشد.

در اين جلسه که وزراي نفت، نيرو، صنعت، معدن و تجارت، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور، رئيس کل بانک مرکزي و رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي ايران نيز حضور داشتند، نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور گزارشي مقايسه‌ اي از فعاليت‌ هاي شوراي اقتصاد و تعداد جلسات برگزار شده در سال‌ هاي ???? و ???? ارائه کرد.

همچنين به تعداد جلسات و مصوبات شورا در سال ?? که نسبت به سال قبل حدود دو برابر شده اشاره و اعلام شد که ?? درصد از اين مصوبات مربوط به سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي و ?? درصد آن مربوط به درخواست هاي دستگاه هاي اجرايي و مبالغ اين مصوبات در مجموع بيش از ?? ميليارد دلار بوده است.

در اين نشست همچنين برخي درخواست هاي وزارتخانه هاي نفت، نيرو و کشور مطرح شد و پس از ارائه گزارش از جزئيات طرح‌ها و بحث و تبادل نظر در خصوص توجيهات فني، اقتصادي و زيست محيطي آن، اصلاحاتي اعمال و سپس به تصويب رسيد.

مشروح درخواست هاي اين ? وزارتخانه بدين شرح است:

وزارت نفت

*
اصلاح مصوبه شوراي اقتصاد موضوع طرح توسعه ميادين مشترک نفت و گاز سلمان که بر اساس آن ميزان سرمايه گذاري و سقف استفاده از تسهيلات بيع‌متقابل در اين طرح افزايش يافت.
*
صدور مجوز انتشار ?? هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت ريالي طرح هاي شرکت ملي نفت ايران در سال ???? به منظور تأمين بخشي از اعتبارات مورد نياز طرحها و پروژه ها.
*
احداث دو عدد دولفين در ضلع شرقي اسکله P? بندر پتروشيمي ماهشهر از محل منابع داخلي شرکت ملي صنايع پتروشيمي با سرمايه گذاري ?? ميليارد و ??? ميليون ريال.
هدف از اجراي اين طرح، اجراي کار ايمن در بهره‌برداري از اسکله، پهلوگيري ايمن کشتي‌هاي بزرگ، کاهش زمان پهلوگيري و جداسازي کشتي‌ها، قابليت ارتقاء پهلوگيري کشتي‌هاي با ظرفيت بالا، بهره‌وري بيشتر و کاهش هزينه‌هاي موجود و کاهش ضريب اشغال اسکله عنوان شده است.
*
احداث يک پل ارتباطي براي اتصال و دسترسي به اسکله هاي p?، p?، p? از محل منابع داخلي شرکت ملي صنايع پتروشيمي با سرمايه گذاري ?? ميليارد ريال.
برقراري ارتباط بين خطوط اسکله‌هاي p? با اسکله‌هاي p? تا p?، سرعت‌دهي در ارتباطات و نقل و انتقال پرسنل بهره‌برداري و ماشين‌آلات تعميرات، افزايش سرعت عمل در هنگام وقوع حوادث و آتش سوزي‌ها، کاهش هزينه‌هاي بهره‌برداري تعميرات، افزايش بهره‌وري در عمليات بهره‌برداري، تمرکز و يکبارچگي در مديريت اسکله‌ها و افزايش حجم انتقال مواد و محصولات صادراتي و تردد آسانتر بين اسکله ها از جمله اهداف اجراي اين طرح است.
*
طرح نوسازي ?? هزار دستگاه کاميون و کشنده فرسوده بالاي ?? تن و داراي سن بالاتر از ?? سال با سرمايه گذاري: ? ميليارد و ??? ميليون دلار.
از جمله اهداف اين طرح مي توان به ارتقاي عملکرد حمل و نقل باري جاده‌اي کشور و صرفه جويي سوخت گازوئيل، صرفه‌جويي در مصرف سوخت، کاهش آلايندگي محيط زيست، بهبود شرايط اقتصاد، انرژي با کاهش واردات و يا امکان صادرات فرآورده‌هاي نفتي و نوسازي ?? هزار دستگاه کاميون و کشنده فرسوده اشاره کرد.
*
طرح جايگزيني ??? هزار تاکسي فرسوده با تاکسي تمام گاز سوز با پيمايش بالا با سرمايه گذاري ??? ميليون دلار که صرفه‌جويي در مصرف بنزين، کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و ارتقاء راندمان از طريق جايگزيني تاکسي جديد تمام گاز سوز از اهداف اين طرح است.
*
طرح اجراي خطوط لوله و تأسيسات مورد نياز صادرات گاز به عراق از طريق روش BOT.
با سرمايه گذاري ? ميليارد دلار.
اهداف اين طرح نيز صادرات ساليانه حدود ?? ميليارد متر مکعب گاز طبيعي به کشور عراق، افزايش سهم ايران در تجارت بين‌المللي گاز و افزايش تراز صادرات و واردات گاز طبيعي کشور عنوان شده است.

وزارت کشور

*
احداث خط ? قطار شهري تبريز با استفاده ازتسهيلات مالي خارجي (فاينانس) با سرمايه گذاري: ??? ميليون دلار.
احداث فاز اول خط ? قطار شهري تبريز به طول ?? کيلومتر، استفاده از انرژي پاک و ارزان، کاهش آلودگي محيط زيست، کاهش ترافيک، کاهش مدت زمان سفرها و توسعه شبکه حمل و نقل ريلي درون شهري، افزايش جابجايي مسافر در راستاي طرح جامع حمل و نقل شهري، صرفه جويي انرژي و ارتقاء ايمني حمل و جابجايي مسافراز جمله اهداف مهم اين طرح است.
*
طرح خريد ???? دستگاه اتوبوس شهري ديزلي با استفاده از تسهيلات مالي خارجي (فاينانس) با سرمايه گذاري: ??? ميليون ??? هزار دلار که صرفه جويي در مصرف سوخت، افزايش سهم حمل و نقل عمومي، کاهش آلايندگي محيط زيست و ارتقاء سطح کيفي خدمات عمومي براي شهروندان از جمله اهداف اجراي اين طرح عنوان شده است.

وزارت نيرو

*
طرح اجراي سد مخزني «شيو» با استفاده از تسهيلات مالي خارجي (فاينانس) با سرمايه گذاري: ??? ميليون يوان چين که با هدف اشتغال زايي و رفع محروميت در منطقه اجرا مي شود.
*
طرح افزايش بازدهي از طريق احداث بخش بخار نيروگاه هاي سيکل ترکيبي با سرمايه گذاري ???? ميليون دلار که افزايش راندمان نيروگاه هاي سيکل ترکيبي از طريق احداث بخش بخار، ايجاد معادل ???? ميليون متر مکعب صرفه جويي سوخت ساليانه و کاهش شدت انرژي از جمله اهداف اجراي اين طرح است.
*
طرح انتقال نيروي برق مازندران با استفاده از تسهيلات مالي خارجي (فاينانس) با سرمايه گذاري ? ميليارد و ??? ميليون و ??? هزار يوان چين که با هدف پاسخگويي به رشد فزاينده مصرف برق در استان هاي گيلان و مازندران و تامين زيرساخت صنعت برق به عنوان اصلي‌ترين مولفه توسعه پايدار اجرا مي شود.

 

تصاویر مرتبط